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Bach | Matthäuspassion

Chorgemeinschaft Neubeuern - KlangVerwaltung - Enoch zu Guttenberg

Recorded at the Neubeurer Hall, 2002

4-CD-Set in a slipcase


  • Marcus Ullmann
  • Klaus Mertens (bass-baritone)
  • Anna Korondi
  • Anke Vondung (mezzo-soprano)
  • Werner Güra
  • Hans Christoph Begemann
  • Chorgemeinschaft Neubeuern (choir)
  • KlangVerwaltung (orchestra)
  • Enoch zu Guttenberg (conductor)
  • St. Matthew Passion

    Nach den überaus erfolgreichen Produktionen des "Weihnachtsoratoriums" und der "Schöpfung" produzierte FARAO classics im Jahr 2003 mit Enoch zu Guttenberg, dem Orchester der KlangVerwaltung und der Chorgemeinschaft Neubeuern die Matthäuspassion.

    Dieses zentrale Werk im Schaffen Bachs war für Enoch zu Guttenberg und seine Ensembles höchste Sinnhaftigkeit, Mittelpunkt und Ziel des gesamten künstlerischen Werdegangs. 

    Nach vielen Jahren der Erfahrung und Entwicklung an diesem Höhepunkt der Musikgeschichte, verwirklichte Guttenberg eine Darstellung von reifer Erkenntnis dieses Werkes, die als Quintessenz seines bisherigen Schaffens zu verstehen ist.

    Press review

    Forbes

    The Real Top 10 Bach Recordings ... The coup of Guttenberg’s interpretation of the Matthew Passion is that he elevates—or rather: uncovers and restores—the climax of Matthew’s gospel as the highpoint of Bach’s work. It’s often missed because it is so short, but it’s unmissable in the story. It is at Matthew 27:54 and part 63b (NBA) in Bach, at the end of the crucifixion scene. Witnessing the gruesome death of Jesus and the ensuing earthquake, the heathen Roman executioners and their captain (of all people) are the first non-disciples to grasp the meaning of what has happened before them, and thus the beginning of Christendom. Their hearts change and they acknowledge (“Due chori in unisono”): “Truly… truly: this was the Son of God.” Notably, it’s the only time Bach lets both choirs sing unisono. Two bars, not even 20 notes – but here elevated to the pinnacle of the whole work. Forty (!) seconds so intense, so heartfelt, so earnestly passionate, that absolutely without fail I tear up every time I hear it. Reason enough to make it my top choice.
    Jens F. Laurson, November 2015